Uppdrag i urval

Här kan du titta på ett urval av uppdrag som på ett eller annat sätt bär Kulturantenns prägel och signum. Även uppdrag som ägt rum innan Kulturantenn AB existerade tas upp här, då de drivits fram av Kulturantenns VD Fredrik Österling, och visar på den kreativa kärnan i vårt arbete.

Kulturantenn, Macron och Löfvén.

Svenska förhandlingsdelegationen Uppdragsgivare Sametinget/Regeringskansliet Uppdrag När COP 27 hölls i Glasgow 2021 var Fredrik Österling med i den svenska förhandlingsdelegationen. Om projektet COP 27. Ett oerhört intressant uppdrag där Fredrik Österling deltog i den svenska förhandlingsdelegationen. Många fina och konstruktiva samtal med inte minst urfolksdelegater. Och när Macron – till Löfvéns oförställda förvåning –  crashade…

Kulturantenn skapar förutsättningar för samarbete

Svenska Musikerförbundet och Symf Uppdragsgivare Svenska Musikerförbundet och Sveriges Yrkesmusikerförbund, SYMF Uppdrag Att göra en konsekvensutredning om för- och nackdelar med att byta centralorganisation vid eventuellt samgående   Om projektet Under våren 2023 kontaktades Kulturantenn AB av Svenska Musikerförbundet och Symf. En serie samtal vidtog kring uppdraget och dess omfattning. Kulturantenn kartlade ett antal nyckelpersoner…

Flygstoppet

Flygstoppet Uppdragsgivare Helsingborgs Symfoniorkester Om projektet Genom beslutet 2018 att prioritera dirigenter och solister som tog sig till Helsingborg med andra medel än flyg, skapade vi ännu en internationell diskussion. Debattens vågor gick återigen höga i såväl svensk, dansk, norsk och tysk press. Och flera år senare finns nu ett nordiskt orkesterinitiativ för en mer…

Bögtåget

Bögtåget Uppdragsgivare Helsingborgs Symfoniorkester Om projektet Under tiden som konserthuschef i Helsingborg fick Fredrik Österling motta ett antal hatbrev som riktade sig mot den nya programläggning som skapades under hans tid i huset. Ett av breven stack ut. Det var anonymt och talade om att ”när HSO nu hoppar på bögtåget, hoppar vi som abonnenter…

Skippa Helskägg

Den första jämställda orkestersäsongen i världen ägde rum hos Blåsarsymfonikerna. Debattens vågor gick höga kring greppet att i en klassiskt inriktad orkester spela lika mycket musik komponerad av män som av kvinnor – det normala vid den här tiden (ca 2010) var 98% män och 2% kvinnor. Säsongen gjorde stora avtryck och bidrog till att förändra (gradvis) programläggningen i de svenska orkestrarna.